Το "ξεγύρισμα" (στη γραφιστική γλώσσα) είναι η απομόνωση ενός στοιχείου σε μια φωτογραφία, με σκοπό την επεξεργασία του - δίχως να επηρεάζεται το υπόλοιπο θέμα. Στην επεξεργασία περιλαμβάνεται και η αντιγραφή του στοιχείου σε μια άλλη υπάρχουσα ή και νέα φωτογραφία. Η πιο συχνή χρήση του ξεγυρίσματος είναι η αφαίρεση φόντου, σε φωτογραφίες προσώπων ή αντικειμένων, γι αυτό και συχνά λέγεται "ξεφοντάρισμα".
Σε τι ωφελεί το ξεγύρισμα;
Το ξεγύρισμα επιτρέπει την ένθεση των θεμάτων σας σε οποιοδήποτε εικαστικό και χρωματικό υπόβαθρο, έντυπο ή ψηφιακό, χωρίς να αλλοιώνεται η ισορροπία, συνοχή και καλαισθησία του. Η ξεγυρισμένη φωτογραφία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και στις περιπτώσεις που και η μη ξεγυρισμένη θα ήταν αποδεκτή (π.χ.: φωτογραφία με άσπρο φόντο, σε σελίδα με άσπρο υπόβαθρο). Το αντίθετο, όμως, δεν ισχύει.
Ωστόσο, η ευελιξία των ξεγυρισμένων φωτογραφιών έχει κόστος. Πέραν του αυξημένου χρόνου επεξεργασίας, που το ξεγύρισμα συνεπάγεται, οι φωτογραφίες αυτές έχουν και αυξημένο μέγεθος. Γεγονός που - στο χώρο του web - είναι μειονέκτημα. Στη συνέχεια θα δούμε πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε και τα δύο αυτά προβλήματα.
Εφαρμόζεται πάντα;
Το ξεγύρισμα μπορεί να αποφευχθεί στις ακόλουθες περιπτώσεις:
- Ορθογώνιο θέμα
Αν το προϊόν σας είναι ορθογώνιο, τότε το ξεγύρισμα δεν έχει νόημα. Ένα ομοιόμορφο κάδρο (αναλογία πλευρών) των φωτογραφιών σας είναι αρκετό. Για παράδειγμα:- πίνακες ζωγραφικής
- καλλιτεχνική φωτογράφιση / portfolio / δείγματα εργασίας στο περιβάλλον τους
- νεκρή φύση
- πλακάκια
- δείγματα χρώματος / υφάσματος / χαρτιού / ξύλου
- Δευτερεύουσες φωτογραφίες
Ανάλογα και με τη σχεδίαση της σελίδας σας, οι δευτερεύουσες / συνοδευτικές φωτογραφίες του προϊόντος (διαφορετικές γωνίες, συσκευασία, πίνακες χαρακτηριστικών, κλπ), μπορούν να μείνουν αξεγύριστες. - Περιεχόμενο τρίτων
Ιστοσελίδες ποικίλου περιεχομένου - όπως είναι τα marketplaces - είναι δύσκολο έως πρακτικά αδύνατο να επιβάλλουν τη συγκεκριμένη επεξεργασία στους εξωτερικούς τους συνεργάτες.
Αξίζει να σημειωθεί πως όταν ξεγυρίζουμε, σώζουμε υποχρεωτικά ως PNG. Όταν δεν ξεγυρίζουμε, σώζουμε κατά κανόνα ως JPG. Είναι οι δύο τύποι αρχείων που χρησιμοποιούνται κατά κόρον στο web, για την απεικόνιση φωτογραφιών. Ο πρώτος παρέχει διαφάνεια, ο δεύτερος μικρό μέγεθος.
Χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις;
Γενικά μιλώντας, υπάρχουν δύο τρόποι ξεγυρίσματος:
- ο εύκολος και γρήγορος
- ο δύσκολος και χρονοβόρος
Ο εύκολος είναι ο τρόπος που θα περιγράψουμε εδώ, και μπορεί να εφαρμοστεί από οποιονδήποτε έχει τη διάθεση να το κάνει. Δυστυχώς, ο τρόπος αυτός δεν έχει καθολική εφαρμογή. Υπάρχουν φωτογραφίες οι οποίες δεν μπορούν να ξεγυριστούν εύκολα.
Ο δύσκολος τρόπος έχει καθολική εφαρμογή (είναι και πιο ποιοτικός), αλλά απαιτεί εκπαίδευση, εμπειρία και πρόσβαση σε εξειδικευμένο λογισμικό (κατά κανόνα το Photoshop).
Τι, όμως, είναι αυτό που καθιστά μια φωτογραφία εύκολη ή δύσκολη στο ξεγύρισμα; Είναι ο συνδυασμός θέματος και φόντου. Συγκεκριμένα:
- Δύσκολο θέμα
Υπάρχουν θέματα τα οποία παιδεύουν ακόμη και επαγγελματίες. Το κλασσικότερο όλων είναι οι ... τρίχες! Αν εμπορεύεστε περούκες, είδη κομμωτικής ή κάτι άλλο που έχει να κάνει με την απεικόνιση προσώπων, τότε ίσως είναι προτιμότερο να θυσιάσετε την ευελιξία του ξεγυρίσματος και να χτίσετε την ιστοσελίδα σας ανάλογα.
Αλλο δύσκολο θέμα είναι οι ακτίνες στους τροχούς των ποδηλάτων και λοιπά (συρματο-) πλέγματα, καρότσια των supermarket, σίτες, κοκ. - Δύσκολο φόντο
Βασική προϋπόθεση για εύκολο ξεγύρισμα είναι το "πλακάτο" φόντο. Δηλαδή, φόντο ενιαίο, χωρίς φωτοσκιάσεις, ντεγκραντέ ή άλλες διακυμάνσεις. Φόντα που δεν είναι πλακάτα, με μικρές όμως διακυμάνσεις, μπορούν εν δυνάμει να αντιμετωπιστούν, αρκεί να έχουν αντίθεση με το περίγραμμα του θέματος.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, τα γεωμετρικά και συμπαγή θέματα, σε πλακάτα φόντα, ξεγυρίζονται εύκολα και δεν απαιτούν παρά μόνον βασικές γνώσεις χρήσης υπολογιστή.
Το Photoshop 2020 εισήγαγε την επιλογή "Select Subject", η οποία γεφυρώνει κατά κάποιον τρόπο τους 2 τρόπους, απλουστεύοντας κατά πολύ την αυτόματη επιλογή δύσκολων θεμάτων.
Αξίζει τον κόπο;
Από διάφορες ανεξάρτητες έρευνες μαθαίνουμε πως η συντριπτική πλειοψηφία (80% - 90%, ανάλογα την έρευνα) των καταναλωτών θεωρεί τη φωτογραφία του προϊόντος ως τον πιο αποφασιστικό παράγοντα για την αγορά του! Σύμφωνα, δε, με του επικοινωνιολόγους "θυμόμαστε το 20% των όσων διαβάζουμε, και το 80% των όσων βλέπουμε". Αν συνδυάσουμε αυτά τα δύο, καταλήγουμε αβίαστα στο συμπέρασμα πως η γνωστή ρήση "μια εικόνα αξίζει 1000 λέξεις", δεν είναι αβάσιμη!
Πέραν της όποιας ψυχολογικής επίδρασης μπορεί να έχει μια φωτογραφία, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη φύση του ηλεκτρονικού εμπορίου καθώς και το νομικό εν γένει πλαίσιο των εξ ' αποστάσεως αγορών. Η φωτογραφία (-ες) ενός προϊόντος οφείλει να το απεικονίζει όσο πιο πιστά είναι τεχνικά εφικτό. Μια κακή ή/και λανθασμένη φωτογραφία μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την πώληση ή να δημιουργήσει εσφαλμένη εντύπωση η οποία στη συνέχεια θα οδηγήσει σε επιστροφή η κακή κριτική!
Το ξεγύρισμα αναδεικνύει το θέμα και χαρίζει τρομερή ευελιξία στη σχεδίαση της εφαρμογής σας. Αξίζει, δε, να σημειωθεί πως με μία απλή εντολή μορφοποίησης, οι ξεγυρισμένες φωτογραφίες μπορούν να εμφανίζονται ως μη ξεγυρισμένες, αν ποτέ παραστεί η ανάγκη. Με άλλα λόγια, το να προστεθεί ένα (οποιοδήποτε) φόντο σε ένα ξεγυρισμένο θέμα, είναι απλό και αυτόματο. Για να αφαιρεθεί, όμως, απαιτείται η διαδικασία που περιγράφουμε σε αυτόν τον οδηγό.
Τι θα χρειαστείτε
Για το ξεγύρισμα - και εν γένει την επεξεργασία των φωτογραφιών σας - θα χρειαστείτε PC ή Laptop. Με άλλα λόγια, ηλεκτρονικό υπολογιστή με πληκτρολόγιο και ποντίκι. Θα χρειαστείτε, επίσης, και την κατάλληλη εφαρμογή. Υπάρχουν πολλές επιλογές διαθέσιμες, desktop ή web, δωρεάν ή επί πληρωμή, για Linux, Windows ή Apple.
Εμείς θα περιοριστούμε σε δύο: το Photoshop και το Photopea. Η διαδικασία είναι παρόμοια και στις υπόλοιπες. Για παράδειγμα, αν δουλεύετε με το GIMP, μπορείτε να βρείτε αντίστοιχους οδηγούς στο google, με ένα λήμμα της μορφής: "gimp remove background".
Οι διαφορές τους συνοψίζονται στον ακόλουθο πίνακα:
![]() | ![]() | ![]() |
Πλατφόρμα | Desktop | Web |
Κόστος | Συνδρομή | Δωρεάν |
Ποιότητα | ||
Ταχύτητα | ||
Σύνδεση με το Bim |
Βήμα 1ο: Εύρεση φωτογραφίας
Το πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι το βήμα αυτό, εξαρτάται κυρίως από το αντικείμενό σας:
- Αν είστε κατασκευαστής, το πιθανότερο είναι να καταφύγετε σε δική σας φωτογράφηση.
- Αν είστε μεταπωλητής, το πιθανότερο είναι να καταφύγετε στο Google Images!
Στην πράξη, συχνά συνδυάζονται και οι δύο αυτές περιπτώσεις.
Αν έχετε τις φωτογραφίες που χρειάζεστε, προχωράτε στο Βήμα 2o παραλείποντας τις 2 πρώτες λειτουργίες, σύμφωνα με τη σχετική επισήμανση στο τέλος του πίνακα.
Αν δεν τις έχετε, παραθέτουμε τις προτάσεις μας για αποδοτικότερη έρευνα:
- Τα αποτελέσματα αναζήτησης θα είναι πολύ περισσότερα αν το λήμμα σας είναι στα Αγγλικά. Tο Google Translate θα σας φανεί χρήσιμο.
- Θυμηθείτε πως ζητάμε μεγάλες (> 900px) και καθαρές φωτογραφίες, με πλακάτο (κατά προτίμηση λευκό) φόντο. Αν δεν βρούμε σε μεγάλο μέγεθος κάτι που να μας ικανοποιεί, γυρνάμε στο μεσαίο μέγεθος, κοκ.
- Οι φωτογραφίες ενδέχεται να υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα. Υπάρχει σχετική ρύθμιση με αυτά.
- Κάνοντας
κλικ
σε μια φωτογραφία που μας ενδιαφέρει, ανοίγει δίπλα σε μεγέθυνση. Περνώντας τον κέρσορα πάνω της, το google μας εμφανίζει τις διαστάσεις της. Οσο μεγαλύτερες τόσο το καλύτερο. - Αν η φωτογραφία μας κάνει, πατάμε
δεξί κλικ
και στο μενού που εμφανίζεται κλικάρουμε "Αντιγραφή Εικόνας" (Copy Image).
Αν δουλεύετε με Bim+Photopea, επιλέγετε "Αντιγραφή Τοποθεσίας" (Copy Image Location / Address)
Βήμα 2ο: Επεξεργασία
Το Photopea έχει μία έκδοση (την τρέχουσα), συνεπώς οι οδηγίες που παρέχουμε ισχύουν ως έχουν. Το Photoshop έχει πάμπολες εκδόσεις, στις οποίες δεν έχουμε πρόσβαση και κατά συνέπεια δεν γνωρίζουμε τυχόν διαφορές τους. Σε κάθε περίπτωση, η λογική είναι ενιαία, ανεξάρτητα από την εφαρμογή που θα χρησιμοποιήσετε:
- Φορτώνετε τη φωτογραφία που θέλετε να επεξεργαστείτε 1-2
- Απομονώνετε το θέμα σας, είτε επιλέγοντας το φόντο και αντιστρέφοντας την επιλογή σας, είτε απευθείας - ανάλογα το θέμα, φόντο και την εμπειρία σας 3-7
- Δημιουργείτε νέο έγγραφο, επικολλάτε (paste) το απομονωμένο θέμα, και κρύβετε το layer του υπόβαθρου (background) 8-10
- Κάνετε ότι άλλες διορθώσεις χρειάζονται (π.χ.: μείωση διαστάσεων) 11
- Αποθηκεύετε ως PNG - με ή χωρίς συμπίεση, ανάλογα την περίπτωση (διαβάστε τη σχετική παρατήρηση) 12
Αναλυτικά, η διαδικασία έχει ως ακολούθως:
# | Λειτουργία | ![]() | ![]() | ![]() |
. | Δημιουργία εγγράφου | File → New ή Ctrl+N | OXI | ![]() |
. | Επικόλληση φωτογραφίας | Edit → Paste ή Ctrl+V | Ctrl+V | Αν δουλεύετε με Bim+Photopea, η φωτογραφία θα φορτωθεί αυτόματα. |
. | Επιλογή magic wand | εργαλειοθήκη ή W 1 ή 3 φορές ανάλογα την έκδοση | Ομοίως | ![]() |
. | Ρυθμίσεις magic wand | Tolerance 16 Anti-alias ✔ Contiguous ✔ | Ομοίως | ![]() |
. | Επιλογή φόντου | Click και αν χρειάζεται Shift+Click για πρόσθεση, Alt+Click για αφαίρεση, Ctrl+Z για ακύρωση | Ομοίως | Αν το θέμα δεν είναι συμπαγές, προσθέτουμε και το φόντο στις "τρύπες" του, κρατώντας το shift. Το ίδιο κάνουμε και στην περίπτωση που το φόντο δεν είναι πλακάτο. Επίσης, μπορούμε να κάνουμε χρήση και άλλων εργαλείων επιλογής, όπως το λάσο και το ορθογώνιο. |
. | Αντιστροφή επιλογής | Select → Inverse ή Shift+Ctrl+I | Ομοίως | ![]() |
. | Αντιγραφή θέματος | Edit → Copy ή Ctrl+C | Edit → Copy | ![]() |
. | Δημιουργία εγγράφου | File → New ή Ctrl+N | File → New ή Alt+Ctrl+N | ![]() |
. | Επικόλληση θέματος | Edit → Paste ή Ctrl+V | Ομοίως | ![]() |
. | Απόκρυψη φόντου | Click στο "ματάκι" του layer του φόντου | Ομοίως | ![]() |
. | Μείωση διαστάσεων; και λοιπές διορθώσεις | Image → Image Size ή Alt+Ctrl+I | Ομοίως | Αν δουλεύετε με Bim, οι διαστάσεις θα προσαρμοστούν αυτόματα. Διαφορετικά, διαβάστε τη σχετική παρατήρηση για διευκρινήσεις. |
. | Αποθήκευση + Συμπίεση | File → (Export →) Save for Web → PNG ή Alt+Shft+Ctrl+S | File → Export PNG | Αν δουλεύετε με Bim+Photopea, τότε αντί του "File → Export" θα επιλέξετε "File → Save" (ή Ctrl+S). Διαφορετικά, διαβάστε τη σχετική παρατήρηση για διευκρινήσεις. |
Παρατηρήσεις:
[1] Οι λειτουργίες 1. και 2. προϋποθέτουν πως έχετε "αντιγράψει" (copy) τη φωτογραφία στο "πρόχειρο" (clipboard). Αν η φωτογραφία είναι αποθηκευμένη στο PC σας, τότε αντικαθιστούνται με File → Open ή Ctrl+O.
[2] Οι συνιστώμενες μέγιστες διαστάσεις είναι: για όρθια φωτό 600x900, πλάγια 900x600, τετραγωνισμένη 750x750, μέγεθος αρχείου 200KB. Προσοχή: ΔΕΝ μεγαλώνουμε (μεγεθύνουμε) φωτογραφίες που είναι μικρότερες! Το Bim βρίσκει αυτόματα τις βέλτιστες διαστάσεις (ανάλογα το θέμα), συνεπώς αφήνετε τη φωτό ως έχει.
[3] Στο Bim δεν χρειάζεται να συμπιέσετε τη φωτό, γίνεται αυτόματα. Διαφορετικά, αν δουλεύετε με Photoshop < CC 2015, θα σώσετε σε PNG-24 (όχι PNG-8) και στη συνέχεια θα πρέπει να "περάσετε" το αρχείο από το tinypng. Εναλλακτικά, μπορείτε να εγκαταστήσετε το plugin του. Σε Photoshop νεότερης έκδοσης, μπορείτε να σώσετε σε PNG-8. Το Photopea διαθέτει συμπίεση με τη μορφή ποιότητας 0-100. Ξεκινήστε με το 50%, που αντιστοιχεί περίπου στο PNG-8 του tinypng. Βλέποντας live την εικόνα καθώς και του μέγεθος του αρχείου που προκύπτει, μπορείτε να επιτύχετε εξαιρετικά αποτελέσματα.
[4] Για να λειτουργήσουν τα hotkeys στο Photoshop (τουλάχιστον στην έκδοση που χρησιμοποιούμε), θα πρέπει το πληκτρολόγιο σας να είναι γυρισμένο στα Αγγλικά.